Interview met Sjoerd Waagmeester van AKD Benelux Lawyers

Interview met Sjoerd Waagmeester van AKD Benelux Lawyers

16/02/2022

Ik ben Sjoerd Waagmeester (24) en werk ruim 2 jaar bij AKD Rotterdam als advocaat en belastingadviseur. Hiervoor heb ik gestudeerd aan de Erasmus Universiteit, waar ik de master Fiscaal Recht (Directe Belastingen) heb afgerond. Tijdens de master heb ik als werkstudent stage gelopen bij PwC, omdat ik wilde weten hoe het is om bij de Big Four te werken. In het laatste deel van de master heb ik bij AKD gewerkt als werkstudent, waarna ik begon als Junior Associate. Ik ben onderdeel van de fiscale praktijkgroep van AKD en specialiseer me in M&A (de fiscale aspecten van transacties).

https://www.linkedin.com/in/sjoerd-waagmeester-aa7534a6/

Hoe is het om bij AKD te werken? 

Ik heb het erg naar mijn zin. Ik woon in Rotterdam en vind het ook fijn dat ons kantoor een vestiging in Rotterdam heeft. AKD heeft vestigingen in Amsterdam, Rotterdam, Eindhoven, Breda, Brussel en Luxemburg. Alleen Breda heeft géén fiscale afdeling. In totaal kent AKD Tax zo’n 30 fiscalisten verdeeld over de kantoren. Alle fiscalisten vormen samen één praktijkgroep, waardoor je met collega’s van alle kantoren samenwerkt. De algemene fiscale praktijk is qua werkzaamheden erg divers. Van vennootschapsbelasting en internationaal belastingrecht tot assurantiebelasting, alles kan voorbijkomen. Zo ben je de ene dag bezig met de schenkbelasting aspecten van een realityprogramma op tv, terwijl je de andere dag de fiscale bepalingen in een koopovereenkomst moet uitonderhandelen met de advocaten van de wederpartij of om tafel gaat met de inspecteur voor een ruling op een private-equitystructuur. Daarnaast hebben we specialisten loonbelasting, btw, overdrachtsbelasting en douane.

Wat onderscheidt jullie van andere kantoren?  

AKD is een full-service Benelux-kantoor met ruim vijfhonderd advocaten, fiscalisten, notarissen en staf verdeeld over de Benelux. Wij zijn voor onze cliënten de gateway in, van en naar de Benelux.

De fiscale praktijk bij AKD is zelfstandig en heeft haar eigen cliënten in tegenstelling tot veel advocatenkantoren waarin de fiscale praktijk (vaak relatief klein) vrijwel geheel dienstbaar is aan advocaten. Als fiscalist bij AKD werk je wel veel samen met advocaten en notarissen van al onze kantoren, maar ook met bevriende kantoren uit ons internationale netwerk buiten de Benelux.

Op het moment dat jij afgestuurd bent en in dienst treedt, begin je direct met de NOB-opleiding. Daarnaast kun je de mogelijkheid krijgen om advocaat te worden door het volgen van de beroepsopleiding van de NOVA. Voor dit laatste is civiel effect vereist.

Zelf heb ik wel civiel effect behaald en ben ik nu bezig met de beroepsopleiding van zowel de NOVA als de NOB. Mijn werk ligt op het snijvlak van civiel en fiscaal recht doordat ik vaak bezig ben met afspraken over belastingen maar dan wel tussen private partijen (denk bijvoorbeeld een de afspraken in een overeenkomst tussen koper en verkoper bij de overname van een onderneming). 

Hoe is de balans tussen werk en privé? 

Hoewel AKD een advocatenkantoor is en het dus hard werken is, worden er veel informele activiteiten georganiseerd voor de werknemers. Doordat je bij AKD niet alleen samenwerkt met collega’s op jouw vestiging, maar met collega’s van alle kantoren, wordt de werkdruk ook goed verdeeld.

Wat voor klanten heeft AKD? 

Vanuit onze kantoren in de Benelux, assisteren en adviseren de fiscalisten van AKD onze cliënten proactief bij de vele en snel opvolgende wijzigingen van nationale en internationale fiscale regels.

Onze cliënten zijn zeer divers, van (inter)nationaal opererende concerns en fondsen, tot overheden, startups en vermogende particulieren, verdeeld over vrijwel alle sectoren. Dit maakt het werk ook zeer dynamisch omdat je de ene dag met een DGA aan tafel zit terwijl je de andere dag in een call zit met de tax manager van een beursgenoteerde onderneming.

Onze fiscale adviseurs bevinden zich op onze vestigingen in België, Nederland en Luxemburg en zijn lid van een internationaal netwerk. Hierdoor hebben wij de kennis om ook cliënten met grensoverschrijdende activiteiten fiscaal te begeleiden.

Om de fiscale advisering ook op de juiste manier in de belastingaangifte te kunnen verwerken, hebben wij ook een uitgebreide compliance-afdeling ten behoeve van de aangifte vennootschapsbelasting, dividendbelasting, btw, overdrachtsbelasting en loon- en inkomstenbelasting.

Hoe helpen jullie bij het ontwikkelen van skills, kennis, ervaring?  

AKD geeft je de mogelijkheid om de beroepsopleiding van de NOB (en onder omstandigheden de NOVA) te volgen. Tijdens het volgen van deze beroepsopleidingen wordt rekening gehouden met de werkdruk. Ook krijg je extra vrije dagen voor het studeren en de tentamens.

Verder biedt AKD ook de “AKDmy” aan: het opleidingshuis van AKD. De AKDmy biedt een breed scala aan opleidingen en trainingen, voor maximale ondersteuning van jouw professionele en persoonlijke groei.

Hoe is de sollicitatieprocedure als stagiair/werkstudent? 

We komen verschillende studenten tegen bij verenigingen, congressen en events. Hier spreken we met de studenten en via deze weg kunnen ze bij ons aan een stageplek komen. Uiteraard kun je ook direct solliciteren zonder ons eerst te zijn tegengekomen. Hiervoor willen we dan graag nog een cv, motivatiebrief en cijferlijst van je ontvangen. Hierna volgt altijd nog een telefonisch gesprek met onze recruiter, Carnôt Hunte. Daarna volgt een gesprek met de recruiter en een fiscalist van de sectie waar jij interesse in hebt. Na dit gesprek zal er overleg plaatsvinden en wordt er bepaald of jij bij ons stage kunt lopen.

Wat zijn de dagelijkse werkzaamheden als stagiair/werkstudent? 

Dit hangt af van wat jij zelf wil leren. Je start in beginsel op de algemene praktijk met VPB en internationaal belastingrecht. Ook als je op de algemene praktijk werkt, krijg je verschillende opdrachten zoals het schrijven van memo’s en adviezen en meeluisteren bij calls. Je kunt met je begeleider afspreken welke cases jij graag ontvangt. Het is mogelijk om je te specialiseren, maar het is zeker ook mogelijk om op een later moment nog over te stappen naar een andere praktijk (bijvoorbeeld BTW of loonbelasting). Dit is in principe in te richten naar de wensen van de stagiair/werkstudent.

Wat voor mogelijkheden bieden jullie aan studenten en starters? 

Voor studenten bieden we zo veel mogelijk verschillende praktijkgroepen aan, zodat zij kunnen ontdekken of het rechtsgebied waar zij interesse in hebben ook daadwerkelijk aan hun verwachtingen voldoet. Daarnaast hebben wij een intern opleidingsprogramma dat wij ook aanbieden aan al onze studenten en starters. We zijn momenteel ook aan het bouwen aan een nieuw beleid voor de studenten en starters, waarbij de focus meer komt te liggen op de sociale cohesie tussen onze verschillende vestigingen.

Hoe ziet de begeleiding vanuit AKD eruit?

Als je bij ons een werkstudentschap of stage loopt, kom je in principe bij een ervaren medewerker op de kamer. Deze begeleidt jou in de cases die je krijgt. Ook werk je direct voor de partner van jouw afdeling. Je kunt altijd met jouw vragen vragen terecht bij de andere collega’s van de fiscale vakgroep.

Wat zijn de doorgroeimogelijkheden?  

Je begint voor twee jaar als Junior Associate. Hierna krijg je het aanbod om aan de slag te gaan als Associate. Vervolgens kun je doorgroeien als Senior Associate. Hierna kun je counsel worden of het partnertraject ingaan.

Waarom zou een student voor AKD moeten kiezen? 

Bij AKD krijg je als student echt de mogelijkheid om te ervaren hoe het is om als belastingadviseur bij een groot advocatenkantoor te werken. Doordat je als volwaardig medewerker van de fiscale praktijk meeloopt, en direct samenwerkt met de partners en andere ervaren medewerkers, is de leercurve behoorlijk steil.

Daarnaast krijg je als stagiair/starter de vrijheid om op verschillende vestigingen te werken (door bijvoorbeeld je werkdagen te spreiden over ons kantoor op de Zuidas en ons kantoor aan de Maas in Rotterdam) en voor jezelf uit te zoeken welk deel van het (belasting)recht bij jou past.

Organiseren jullie naast formele activiteiten ook informele activiteiten? 

Een goede balans tussen werk en privé is natuurlijk erg belangrijk. AKD organiseert daarom ook regelmatig informele evenementen voor de medewerkers. Zo hebben we recent een (door corona) virtuele escaperoom en masterclass schilderen georganiseerd en is er elke vrijdag de standaard vrijmibo!

Ook hebben we jaarlijkse evenement als de AKDay (een festival waar alle vestigingen samenkomen), het juniorenweekend, de skitrip, de zomer barbecue bij een partner in de tuin en het kerstfeest. Een en ander uiteraard onder voorbehoud van de coronamaatregelen.